Taideyliopistojen tekijänoikeuspalvelu

Tietokoneohjelmat, pelit ja tietokannat

06tietokone.jpgArash John Sammander suunnittelemassa hahmoa Cold Blood-tietokonepeliin. Kuva: Anna Keune

(Artikkeli sisältöineen ohjautuu Taideyliopistojen tekijänoikeuspalvelujen wikisivuille. Artikkeleja voi kommentoida kirjautumalla sisään.)

Tämä artikkeli käsittelee tekijänoikeutta tietokoneohjelmiin ja peleihin, tekijänoikeutta kokoomateoksiin sekä oikeutta tietokantoihin ja luetteloihin. Myös näistä oikeuksista sopimista käsitellään.

Artikkelin sisältö on seuraava:

1. Tietokoneohjelma

1.1 Tekijänoikeussuojan edellytykset

 

2. Mikä tietokoneohjelmistoissa on tekijänoikeudella suojattua?

2.1 Ensisijaisesti koodin suojaa

2.2 Ohjelman arkkitehtuuri

2.3 Käyttöliittymän graafinen ulkoasu

 

3. Tekijänoikeuden haltija

3.1 Mitkä oikeudet työnantajalle siirtyvät?

3.2 Yhteistyötilanteet

 

4. Moraaliset oikeudet


5. Taloudelliset oikeudet

 

6. Tietokoneohjelmien käyttäjän oikeudet


7 Ohjelmistotuoteliiketoiminnan perusta

7.1 Sopimustekniikat

 

8. Pelit

8.1 Tekijänoikeussuoja

8.2 Pelien suojaamisen historia 

8.3 Peli tietokoneohjelmana

8.4 Peli audiovisuaalisena teoksena

8.5 Pelien tekeminen ja muiden oikeudet

 

9. Tekijänoikeuslain suojaamat kokoelmat

9.1 Kokoomateokset

9.2 Luettelo- ja tietokantasuoja

9.3 Luettelot

9.4 Tietokannat

9.5 Luettelo- ja tietokantasuojan tuottamat oikeudet

9.6 Tietokantojen käyttäjien oikeudet

9.7 Oikeuksien päällekkäisyys

 

10. FAQ - Tietokoneohjelmat

Bookmark and Share